Verbinding is één van de kernwaarden van Assets4mobility en juist in dat thema is er volgens onze expert Marc van den Elzen nog veel winst te behalen. Er valt hem namelijk iets op met betrekking tot beheer. De verbinding van projectrealisatie met beheer vindt helaas pas laat in het traject plaats. Herken jij dat ook?
Want wanneer is beheer aan de beurt? In de meest besproken modellen en de meest gebruikte visuele weergaven staat beheer achteraan. Beheer komt vaak net voor sloop en recycling om de hoek kijken, maar waarom eigenlijk? Met oog op circulariteit; levert het niet veel meer op als beheer vanaf het begin van elk project betrokken wordt?
Beheer is direct gekoppeld aan exploitatie en gebruik; daar waar élk initiatief immers vanuit de gebruiksfase ontstaat. Dit is bij infrastructuurprojecten niet anders. Ook daar wordt invulling gegeven aan een behoefte die vanuit het gebruik (bereikbaarheid, doorstroming, veiligheid, beschikbaarheid, etc.) ontstaat.
Er zal op voorhand overeenstemming moeten zijn over de eisen die gesteld worden vanuit beheer. De eigenaar moet dit kunnen verifiëren en valideren. Eventueel moeten restpunten worden opgelost om uiteindelijk te kunnen beheren. Hiermee wordt de langjarige maatschappelijke verantwoordelijkheid van voorspelbare prestaties, risico’s en lifecycle-kosten gediend. Beheer van grootschalige infrastructuur heeft tenslotte een 100-jarige focus! Des te belangrijker het is om beheer en instandhouding in álle projectfasen mee te nemen om de voorspelbare waarde langjarig te managen en faalkosten te voorkomen.
In deze denkwijzen en benaderingen zit assetmanagement versleuteld. Assetmanagement is het managen van fysieke assets om daar meerwaarde mee te creëren. Het strekt zich uit over de gehele levenscyclus van assets: van initiatief tot en met afstoting en alle fasen daartussenin. Het investeren in assets is terug te herleiden naar de doelstellingen en het beleid van de organisatie. De afweging van deze investering volgt uit de integrale beoordeling vanuit prestaties, risico’s en kosten. Dat gedurende de gehele levensduur.
Voor een optimale maatschappelijke waarde is een integrale afweging over alle projectfasen noodzakelijk. Daarom moeten de betrokkenen van alle projectfasen vroegtijdig samen komen, zo ook beheer. We zien echter dat de organisatie voor de projectrealisatie voornamelijk een korte termijn focus heeft. Door beheer tijdig te betrekken wordt er juist meer aandacht gegeven aan het langjarig managen van de assets. Deze aanpak zal leiden tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid van enerzijds de ontwerpende- en bouwende partij en anderzijds van de beherende- en exploiterende partij. Door de beheer-specifieke eisen vroegtijdig mee te nemen wordt een integrale afweging mogelijk. Maar nog belangrijker: de daadwerkelijke in beheer- en gebruikname is daarmee bij aanvang van het project geborgd!
Om de beheeropgave te realiseren, moet een professionele organisatie worden ingericht. Dit betreft de systemen, de processen en organisatorische competenties. De inbreng van de beheerorganisatie is al zichtbaar bij de invulling van het programma van eisen, de leverings-specificaties, de objectenboom, het opleverdossier en het BeheerManagementSystemen. Natuurlijk moeten ook de acceptatie-, overdracht- en ingebruikname-processen worden ingeregeld.
Zonder een goede inrichting zullen trajecten leiden tot onnodige faalkosten en suboptimale oplossingen. Daarom vraagt onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een integrale aanpak. Kortom, beheer is nu aan de beurt!
Benieuwd hoe je dit goed kan aanpakken? Onze expert gaat graag met je in gesprek!
