Aanleiding
Er zijn plannen om de Noord/Zuidlijn in Amsterdam door te trekken richting Haarlemmermeer. Hiervoor loopt een MIRT verkenning, wat een complexe infrastructurele en mobiliteitsopgave is. Ten behoeve van de MIRT verkenning OV verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer (OV-AH), is door Assets4mobility in opdracht van GVB Amsterdam, een Concept of Operations ‘Verlengde Noord/Zuidlijn’ op hoofdlijnen, opgesteld.
De opdracht
Voor het GVB is het essentieel om de verantwoordelijkheden als beheerder van het lokaalspoor, als assetmanager en als vervoerder te blijven vervullen. Dit moet gebeuren op basis van de opgedane ervaringen en kennis vanuit de aanleg, opstart en exploitatie van de Noord/Zuidlijn. Voor dit doel is een Concept of Operations opgesteld als referentiedocument voor de MIRT-verkenning en de daaropvolgende projectfasen.
De verlenging van de Noord/Zuidlijn beïnvloedt de bestaande exploitatie, omdat er gebouwd wordt terwijl de huidige diensten doorgaan. Het is belangrijk om goed onderbouwde uitgangspunten en keuzes te maken en te toetsen, als adviseur van de Vervoerregio, met de actuele kennis en ervaring vanuit onder andere de Noord/Zuidlijn. Dit met het doel om een goed functionerend en toekomstbestendig openbaar vervoerssysteem op de lange termijn te waarborgen.
Resultaat
Uit interviews met sleutelfunctionarissen zijn de kritische succesfactoren voor toekomstvaste keuzes duidelijk geworden. Kennis, ervaring en geleerde lessen van de Noord/Zuidlijn zijn vertaald naar eisen en uitgangspunten voor de projectfasering, organisatie, besluitvorming, ontwerp, bouw en fasering van de verlengde lijn. Dit is vertaald in heldere richtlijnen, uitgangspunten en eisen op strategische en tactische niveau voor het realiseren van een integraal werkend vervoersysteem.